Podněty k vývoji systému Dombi
Impulzem k vývoji systému Dombi byly problémy, které naši klienti měli s informačními systémy na podporu procesního řízení. Jednalo se tehdy zejména o tři zásadní nedostatky:- Systémy byly drahé - takže firmy kupovaly pouze malé množství licencí. Řada pracovníků pak neměla k systému přístup
- Nešikovná publikace procesních popisů - Systémy produkovaly neprovázané samostatné dokumenty (obrázky). Pracovníci nevěděli, kde informace hledat, a pro reálnou práci je nepoužívali
- Běžní pracovníci popisům nerozuměli - Systémy používaly pro vyjádření skutečnosti jazyk BPMN (Business Proces Modeling Notation), kterému většina zaměstnanců nerozuměla
Jak jsem s Dombi začali
Vývoj systému Dombi jsme zahájili v roce 2009. Protože jsme potřeby našich klientů dobře znali, už na samém začátku jsme jednoznačně definovali následující pořadavky na nový systém:- Dostupnost - informace v systému musí být snadno dostupné všem zaměstnancům (respektive uživatelům). Přístupu k informacím proto nesmí bránit žádné technické ani licenční bariéry.
- Srozumitelnost - Procesní popis musí být zobrazován tak, aby mu všichni zaměstnanci (uživatelé) rozuměli. K používání systému běžnými uživateli není potřeba žádné školení.
- Aktuálnost - Informace o procesech jsou okamžitě zobrazovány, tedy stále aktuální. Pokud je nějaká část informací rozpracována a nedokončena, systém na to upozorní.
- Integrace - Systém musí snadno spolupracovat s jakýmkoliv jiným, typicky firemním systémem.
- Konzistence - Systém musí kontrolovat data a hledat nekonzistence (nedokončené nebo vzájemně si odporující části) .
Úvodní etapy vývoje systému
Vývoj systému probíhal ve třech tři hlavních etapách. První etapa byla v podstatě ověřovací. Nevěděli jsme, jjaké funkce se v praxi osvědčí a jak budou jednotlivé funkce zatěžovat systém. A vyvíjelo se samozřejmě na platformách obvyklých v roce 2009 (PHP, HTML4, Nette Framework). Následovala etapa druhá, ve které jsme podstatně rozvinuli použití JavaScriptu a podstatně zdokonalili uživatelské rozhraní.Současnost a nové funkce
Současná třetí etapa byla zahájena v roce 2017. Vyvíjíme v PHP a HTML5 a používáme Javascript. Opustili jsme od používání frameworků. Zároveň jsme optimalizovali strukturu databáze, neboť reálná praxe ukázala, jak jsou které tabulky využívány a jaké dotazy databázi nejvíce zatěžují. Přešli jsme také na nové označování nových verzí pořadovým číslem. Aktuálně jsme u verze 19 (leden 2018).Současně s vývojem technologie jsme na základě připomínek našich klientů zaznamenávali další požadavky, z nichž mnohé jsme do Dombi také implementovali:
- Průkaznost seznámení - Dombi umožňuje uživatelům potvrzovat, že se s některou informací seznámili. Toto potvrzení je systémem zaznamenáno (a nepotvrzení připomínáno). Vedoucí pracovníci tak mají úplnou kontrolu nad zaškolováním zaměstnanců s firemními pokyny. V případě aktualizace předpisů je možné dříve provedené potvrzení zrušit a vyžádat si, aby se zaměstnanci seznámili s aktualizovanou verzí dokumentu.
- Připomínky - Může se stát, že uživatelé naleznou v procesním popisu chyby, nesrozumitelně popsané části nebo prostě nepravdivá tvrzení. Stejně tak mohou uživatelé zjistit, že popis je sice správný, ale neefektivní a měl by být změnět. Pro všechny tyto potřeby umožňuje Dombi připojovat k popisům připomínky, čímž napománká ke zlepšování procesů. nebo jejich popisy..
- Notifikace - Systém může na uživatele vznášet různé požadavky. Například že mají povinnost se seznámit s nově vydaným předpisem, že se mají k něčemu vyjádřit nebo že mají dokončit popis nějakého procesů. Pro všechny tyto případy vydává systém notifikace, které uživatele na jejich povinnosti upozorňují.